Monday, May 9, 2011

LOGHAT UTAGHA,.HAHA.-part 3

Assalamualaikum murid murid sekalian. seperti biasa kelas bahasa kita tetap diteruskan seperti mana yg cikgu beritahu kamu semua ya..homework yg cikgu suroh buat tu dah siap?..ok.lpas kelas ni sila hantaq buku latihan masing masing ya...

ok seperti biasa hari ini cikgu nak sambung mengajar tentang loghat utagha.murid semua tahu x apa itu parabola?..ya. mmg dia x sama dengan hiperbola yg ckgu nk ajaq ni...hiperbola itu adalah untuk mengambarkan sesuatu yg berlebihan atau pon yg bersangatan..ok..kat sini cikgu tulis beberapa hiperbola dalam loghat utagha..

manis melecas - sgt manis 

tawaq hebiaq -sgt tawar

pait bedengung -sgt pahit

pedas piaw - sgt pedas
 
masin piang - sgt masin
 
sejuk bedi - amat sejuk
 
putih melepak - sgt putih
 
hitam melegam - sgt hitam
 
merah menyala - merah amat terang
 
tinggi menyayut - amat tinggi

busuk mengaum - sgt busuk

keras kedekang - amat keras

ok.faham murid  murid..kalu xda soklan, kelas kita sudah tamat.jgn lupa hantaq buku latihan yer..jumpa lg minggu depan.BYE~

4 comments:

suha said...

baek chekgu!nnti ceq antaq buku latihan 2..

chekgu,awat x guna pop up window je tok komen..lg la senang anak murid chekgu yg comel cam ceq ni nak bg komen-momen kat belog chekgu neh..ye dak chekgu?lagi 1,word verification pon tak dak pon xpe kan chekgu?anak murid chekgu malaih nak menuleh word 2..nnti takot xdan nak wat keje skolah hak chekgu bg (^_^)

KU ABDULLAH ULWAN said...

cikgu amat bangga anak ada anak murid macam kamu suha. hum da wat popup uyk comment ni..haha. pasal latihan tu, kamu x payah hantar xapa..sebab kamu da tlg cikgu..huhu

KU ABDULLAH ULWAN said...

satu lg jgn lupa bg hadiah hari guru nanti yek....heheh

@taufiqhelios said...

ekeke :)