Friday, June 15, 2012

Soul Rehabs

Assalamualaikum. post kali nk citer sikit tentang kehidupan aku di kampung. Btw, post ni khas untuk sorg kawan aku sbb dia teringin sgt nk tgok suasana kampong mcm mna especially kawasan sawah bendang.. 

Sebenarnya  tinggal di kampung ni tersangatlah best.. trafik jem xda, pencemaran kurang, udara bersih, xda bising2, dam macam2 lagi lah. dan aku balik kampong ni pon sbb rindu kat tok dan tok wan.. da lama xjumpa diorg. hehe. cucu manja la katakan..


First day balik fuh... mmg lunch la aku nanti nantikan. makan kat kampong sgt simple. xperlu berjenis jenis lauk. yg penting ada ikan bakar atau goreng, sayur atau ulam dgn sambal belacan atau ayaq asam. itu saja dah cukup utk buat aku tambah nasi 3 kali! kali ni aku bakar daging, ikan termenung dgn terung. fuh.. forever my fevret!
ini aku bakar sendiri tau=)

tok dgn tok wan makan x tunggu aku dah...
then, yg bestnya makan kat luar, tepi sawah. sambil angin bertiup sepoi sepoi bahasa. mmg xdapat dibayangkan dgn kata kata....
Biasanya kalu aku balik kampong, mmg xakan boleh diet punya sbb tok aku masak sgt sedap! sbb tu kalau family aku balik kampong ayah aku xbg mak aku masak. nk tok aku jgk masak. huhu. tp gulai mak aku mmg sapa xbole lawan dia lagi la..terbaik!!!

cuti kali ni aku diberi tugas untuk bersihkan kebun tok aku. tebas rumput dan pacak pancang tebu. bunyi mcm mudah tp penat kot!!
nk citer byk2 xlarat. layan jela gambar gambar ni..


ni tempat aku layan jiwang + baca novel/buku


ada terung. nk masak, pergi petik, basuh, terus masuk dlm kuali..

tok aku yg buat kerja lebih.. huhu

ada kacang bendi

ada pokok cabai

suasana belakabg rumah time matahari nk terbenam. kalau hari cerah boleh nmpak pulau langkawi dari sini


sawah depan rumah

ini telur siput gondang emas. cantik warna pink. tp pesawah xsuka sbb bg rosak padi

ni pemandangan tepi rumah

ni parit sebelah rumah. kalau musim orang keringkan sawah, parit ni tmpat ikan berkumpul. so kami terjun parit tangkap ikan ramai ramai. best!
Setakat ini sajalah boleh cerita. byk lg port yg best2.. kalau nk tahu kena datang sendiri la. huhu. ok bye=)

No comments: